Pejabat Pegawai Daerah

Pejabat Pegawai Daerah

i. Mengatur kunjungan hormat kepada Pegawai Daerah (PA)
ii. Mengatur dan melaksanakan program-program majlis rasmi peringkat daerah dan negeri
iii.Memastikan kelancaran urusan Pentadbiran dan Kewangan, Pengurusan Tanah dan Pelaksanaan
   Projek-projek Pembangunan di Daerah.

Unit Keselamatan

  • Membantu KPPD Pengurusan sebagai S/U Keselamatan Daerah dan S/U Pengurusan dan Bantuan Bencana Daerah.
  • Menyediakan laporan pemantauan dan menilai impak pelaksanaan Dasar Kerajaan dan Program untuk disampaikan kepada MKN Pengerusi Gerak Saraf Negara.
  • Bertindak sebagai urusetia kepada :
    • Majlis Keselamatan Daerah
    • J/K Pengurusan & Bantuan Bencana
    • J/K Menangani gejala sosial
    • J/K Pendatang Tanpa Izin
    • J/K Hal Ehwal Pengguna
    • J/K Perpaduan
    • J/K Penyakit berjangkit, merancang dan melaksanakan kempen-kempen bersama dengan agensi-agensi berkaitan

Unit Majlis & Keraian

  • Menyelaras, mengatur dan melaksanakan program-program berbentuk sambutan, keraian dan majlis rasmi Kerajaan Negeri
    dan Persekutuan di Peringkat daerah, mukim & kampung yang diuruskan oleh Bahagian Pembangunan Daerah.
  • Mengadakan pelbagai mesyuarat peringkat daerah.

Unit Pentadbiran & Kewangan

  • Mengurus hal ehwal pentadbiran dan kewangan secara efektif dan efisyen supaya dapat meningkatkan kualiti pengurusan pentadbiran peringkat daerah.
  • Mengawasi disiplin dan memproses tindakan tatatertib.
  • Mengurus segala cuti kakitangan
  • Menyedia dan memproses dokumen persaraan.
  • Menyelaras kursus-kursus, seminar dan bengkel bagi meningkatkan kefahaman tentang dasar dan peraturan kerja semasa.
  • Menyelaras Penilaian prestasi tahunan dan Panel Pengurusan Sumber Manusia (PPSM)

Unit Teknologi Maklumat

  • Memberikan khidmat sokongan teknikal dalam teknologi maklumat dan komunikasi kepada penjawat awam dan komuniti
    ke arah merealisasikan Program Kerajaan Elektronik di peringkat daerah.
  • Menyelaras dan mengawasi penggunaan sistem, peralatan komputer, server dan lain-lain yang berkaitan.
  • Membangunkan dan mengemaskini Laman Web Jabatan.
  • Menyediakan latihan untuk semua pegawai dan anggota termasuk latihan pengguna.